— Wij verhogen uw comfort
Comfortlift Orona

Artrose voorkomen en behandelen? Blijf bewegen!

vrijdag 04 juni 2021
Als je ergens pijn hebt, is het vaak je natuurlijke reactie om rust te nemen. Toch is dat in sommige gevallen van pijn niet de beste oplossing. Zo help je jezelf bij gewrichtspijn door artrose helemaal niet door extra rust te nemen. Blijven bewegen is dan net beter, omdat je zo kan voorkomen dat de artrose zich verder ontwikkelt. Ontdek er hieronder meer over, en ook enkele concrete tips.


Verdere ontwikkeling voorkomen

Artrose is een vorm van reuma, waarbij het kraakbeen in de gewrichten steeds verder afneemt in kwaliteit en verdunt. Dat kan het gevolg zijn van slijtage, maar ook van een letsel na bijvoorbeeld een ongeval of sportblessure.

Artrose kan op verschillende plekken in het lichaam voorkomen (knie, rug, heup, handen, voet, tenen…). Het gaat gepaard met gewrichtspijn en stijfheid en doet de bewegingsvrijheid afnemen. Hoewel artrose niet genezen kan worden, kan je met voldoende beweging wel voorkomen dat het zich verder ontwikkelt.

Het nut van beweging bij artrose

Door te bewegen versterk je de spieren, pezen en ligamenten rond je gewrichten. Soepele, sterkere spieren bieden meer steun, wat ook voor minder pijn zorgt. Tegelijk voed je met beweging je kraakbeen, waardoor het soepel blijft en je met meer controle kan bewegen. Tegelijk krijg je door voldoende te bewegen natuurlijk heel wat energie en zal je je dus fitter voelen dan wanneer je stil blijft zitten.

Beweging inbouwen in je dag

Het is aangeraden om elke dag tot een half uur te bewegen, ook met artrose. Met je dagdagelijkse bezigheden kan je gelukkig vaak al een heel eind komen. In de tuin werken is bijvoorbeeld een ideale activiteit om te bewegen, zonder dat je het gevoel hebt dat je grote inspanningen moet leveren. Ook in huis leg je bij je dagelijkse taakjes en bezigheden vaak al een mooie afstand af. Indien nodig kan je daarbij gebruik maken van hulpmiddelen zoals een traplift of huislift om die afstanden nog wat op te krikken en het op elk moment veilig te houden.

Geschikte sporten om met artrose te beoefenen

Natuurlijk kan je ook voor een specifieke sport kiezen om tot een half uur beweging per dag te komen. Als je altijd al een sporter was, kan je proberen om je sport te blijven beoefenen, maar eventueel wat minder intensief of trager. Hou daarbij wel rekening dat sporten waarbij veel onverwachte bewegingen voorkomen of waarbij je moet springen, minder geschikt zijn als je last hebt van artrose. Omdat dat soort sporten niet alleen je spieren trainen, maar ook je gewrichten belasten, kunnen ze tot extra pijn en stijfheid leiden.

Gelukkig zijn er nog talloze andere geschikte sporten. Of je nu het liefst alleen of in groep wil sporten, actief of rustig: er is voor elk wat wils.

  • Bij wandelen gebruik en train je alle spieren. Je kan ook specifiek voor Nordic Walking kiezen: de walking poles helpen dan de belasting van je gewrichten afnemen.
  • Ook bij zwemmen is de belasting van je gewrichten minimaal. Het water duwt je omhoog, waardoor je vanzelf blijft drijven.
  • Yoga is dan weer een sport die gericht is op ontspanning, maar waarmee je ook je spieren flexibel houdt en sterker maakt.

Nog enkele aandachtspunten

Zorg in elk geval dat je steeds op de juiste manier beweegt, met een goede houding, zodat je je gewrichten zeker niet extra belast. Hou ook rekening met de grenzen van je eigen lichaam. Merk je dat je meer pijn krijgt of last hebt van stijfheid? Rust dan wat uit of sport even minder intensief, tot bewegen opnieuw comfortabel en prettig aanvoelt. Raadpleeg ook je arts als je op een bepaald moment twijfelt of een specifieke sport wel geschikt is voor je, of je niet zeker weet of je een goede houding hebt.

Meer weten over trapliften en huisliften? Contacteer ons vrijblijvend voor meer info!