— Wij verhogen uw comfort
Comfortlift Orona

7 tips om vallen te voorkomen in uw huis

donderdag 26 maart 2020
Niet iedereen weet dat je eigenlijk heel wat maatregelen kan nemen om het risico op vallen te beperken. Gewoon een aantal kleine aanpassingen aan uw gewoontes en woning kunnen een val al voorkomen. Hoe sneller je start met de preventie, hoe makkelijker je de adviezen zal kunnen toepassen aangezien het onderdeel van je dagelijkse ritueel zal worden. Hieronder geven we een aantal bruikbare en handige tips mee.

1. Bewegen werkt

De beste remedie om een valincident te voorkomen, blijft nog altijd lichaamsbeweging. Optimaal is om een halfuurtje per dag licht tot matig in beweging te zijn. Belangrijk is om gelijkmatig op te bouwen.

Ga van start met een wandeling van bijvoorbeeld 5 minuten om een brood te halen bij de plaatselijke bakker. Bouw geleidelijk aan op tot 30 minuten per dag. Een korte fietstocht of een plons in het zwembad is natuurlijk ook mogelijk.

Het is van belang om niet te overdrijven en eventueel een bewegingsschema op te stellen in samenspraak met je kinesitherapeut of huisarts.

2. Veilig thuis

Om het valrisico in je huis terug te dringen, zijn er een aantal belangrijke aandachtspunten. Bevestig losliggende tapijten en matten met een antisliplaag of strips aan de randen.

Voorzie voldoende verlichting zodat je niet in het duister moet tasten. Werk eventueel met bewegingssensoren zodat de verlichting automatisch aangaat als je een ruimte binnenwandelt.

Losliggende snoeren worden best vastgemaakt zodat je er niet over kan struikelen. Let ook op wanneer je buiten gaat. De stoep is vaak niet volledig recht en kan al eens een put bevatten.

3. Voetje voor

Stevig in je schoenen staan is hét beginsel om het risico op vallen te verkleinen. Een stevige, platte zool en een goede sluiting zorgen ervoor dat je voeten vast in je schoeisel zitten. Vermijd schoenen die achteraan niet sluiten of die knellen of te groot zijn.

Heb je er al eens aan gedacht om een pedicure te boeken? Je voeten af en toe eens laten verwennen, zorgt ervoor dat ze weer heel wat kilometers kunnen afleggen.

4. Ogen open

Ouder worden gaat vaak gepaard met verminderde gezichtsscherpte en moeilijker inschatten van diepte. Hierdoor zou je sneller een obstakel over het hoofd zien. Om dit te vermijden draag je dus best zorg voor jouw ogen.

Regelmatig langsgaan bij de oogarts om uw ogen te controleren is dus geen overbodige luxe. Zo is je bril aangepast aan je noden en raken je ogen minder vermoeid. Een goeie nachtrust draagt ook bij tot frisse ogen.

5. Eten telt

Gezonde voeding draagt bij tot een gezond lichaam. Stel je maaltijden samen met voldoende calcium en vitamine D, zo blijven je spieren en beenderen sterk en ben je langer zorgeloos te been. Vis, broccoli, melkproducten en spinazie zijn ideale etenswaren om mee te kokkerellen.

Roken echter verhoogt het risico op broze botten en is dus af te raden. Hoe ouder je wordt, hoe meer negatieve invloed alcohol op je lichaam heeft. Alcoholische consumpties worden dus ook best beperkt.

6. Matig medicijnen

Hoe meer geneesmiddelen je slikt, hoe hoger het valrisico. Slaappillen bijvoorbeeld kunnen een impact hebben op het risico om te vallen.

In overleg met je arts kijk je best na welke medicijnen noodzakelijk zijn en welke je kan schrappen. Beslis dit zeker niet op eigen houtje om uw gezondheid niet in het gedrang te brengen.

7. Duizel niet

Heb je vaak last van duizeligheid bij het opstaan uit je zetel of bed? Verminder dit door voldoende te bewegen, rustig recht te staan of je hoofdeinde van je bed te verhogen. Zo verklein je ook het risico op vallen.

Een traplift kan er dan weer voor zorgen dat je veilig naar het verdiep kan blijven gaan. Op die manier ben je in staat om langer thuis te blijven wonen.

Bepaalde medicatie kan een invloed hebben op je bloeddruk. Een daling in je bloeddruk kan de oorzaak zijn van draaierigheid met een val tot gevolg. Raadpleeg je arts om de eventuele bijwerkingen van je medicijnen na te gaan.

Als je deze tips toepast, zet je alvast een stap in de goede richting. En zoals het befaamde spreekwoord luidt: “Beter voorkomen dan genezen”. De negende editie van de Week van de Valpreventie vindt plaats van 20 tot 26 april en wil dit nog meer onder de aandacht brengen.